Marmaris Karacasöğüt’teki, MUÇEV’in ‘Yat Yanaşma Yeri Kapasite Artırımı’ projesine, Muğla Valiliği tarafından verilen ‘ÇED gerekli değildir’ kararının yürütmesi durduruldu. Marmaris Belediyesinin 60 yat bağlama kapasitesine sahip olan iskelenin 187 yat kapasitesine çıkarılmasının ÇED sürecine tabi yat limanları kapsamında incelenmesi için Muğla 3. İdare Mahkemesi’ne yaptığı itirazda, dava sonuçlanıncaya kadar “ÇED gerekli değildir” kararının durdurulmasına kesin olarak itiraz yolu kapalı şekliyle hükmedildi.
Marmaris’in Karaca Mahallesinde Söğüt mevkiindeki, MUÇEV Turizm Tic. Ltd. Şti.’nin 187 tekne-yat yanaşma yeri kapasiteli ‘Yat Yanaşma Yeri Kapasite Artırımı’ projesine 9 Eylül 2020’de Muğla Valiliği tarafından ‘ÇED Gerekli Değildir’ kararı verildi. Marmaris Belediyesi, Avukat Aslıhan Güney Ayyıldız aracılığıyla, Muğla İdare Mahkemesine Söğüt mevkiindeki MUÇEV Turizm Tic. Ltd. Şti. tarafından yapılması planlanan Tekne Bağlama İskelesi projesine ilişkin verilen 9 Eylül 2020 tarihli ‘ÇED Gerekli Değildir’ kararının iptali ile yürütmenin durdurulması talepli dava açtı. Karaca mahallesi yaşayanları ve Marmaris Kent Konseyi üyeleri müdahale talebinde bulundu. Marmaris Belediyesi, 60 yat bağlama kapasitesine sahip olan iskelenin 187 yat kapasitesine çıkarılmasının ÇED sürecine tabi yat limanları kapsamında incelenmesi için mahkemeye itiraz etti.
Bu süreçte Çevre Şehircilik Bakanlığı ve davaya müdahil olan MUÇEV dava sürecinden haberdar olduğu halde Marmaris Belediyesine inşaat ruhsatı için başvurmuş ve belediyenin beyanına göre tüm evraklar olduğu için mecbur bırakılarak ruhsat verildi.
YÜRÜTME DURDULDU İTİRAZ YOLU KAPALI
Muğla 3. İdare Mahkemesi, 13 Ekim’de “Bilirkişi raporuna göre yat iskelesi olarak değerlendirilmesi gereken projenin ÇED sürecine tabi olması gerektiği düşünüldüğünden, mahkeme sonuçlanıncaya kadar telafisi mümkün olmayan zararları önlemek amacıyla, ÇED gerekli değildir kararının yürütmesinin durdurulması kesin olarak itiraz yolu kapalı şekliyle, oy birliğine varılmıştır” kararını verdi.
BİLİRKİŞİ “ÇED GEREKLİ” DEDİ
28 Mayıs 2021 tarihinde Karacasöğüt iskelesinde keşif ve bilirkişi incelemesi yapıldı. Mahkemenin oy birliğiyle aldığı kararın bilirkişi raporunda şu görüşlere yer verildi: “Fethiye Körfezi, Gökova Körfezi tümüyle Türkiye’nin en önemli turizm merkezlerinden ve özellikle mavi tur olarak adlandırılan yat rotasının en önemli bacaklarından biri. Bu büyük körfezde Bodrum hariç büyük yerleşim merkezlerinin olmadığı, düşük yoğunluklu nüfusa sahip koy ve mahaller olduğu, önemli bölümünün ÖÇKB statüsünde ve 1. Derece Doğal Sit akını olması nedeniyle Gökova ÖÇKB’de kıyı yapılaşmasının çok seyrek olduğu, kıyıların büyük oranda doğal yapısını ve orijinal peyzajını koruduğu, diğer körfezlerden farklı olarak, körfezde endüstri tesisi bulunmaması ve yerleşim yerlerinin kısmen küçük boyutlarda olması su kalitesinin büyük oranda bozulmasını engellediği, Türkiye’nin en temiz körfezlerinden birisi olduğu, bölgede belirgin bir kirlilik baskısı görülmemekle birlikle projenin yapılacağı koyda bulunan derenin hem bugün hem de ilerleyen zamanlarda bölge için tehlike arz ettiği, bu nedenle derenin ıslahının bir an önce yapılıp önlemlerin alınmasının faydalı olacağı, denizde yapılması planlanan yapının deniz dibinde (benlik bölge) yaşayan canlılar üzerinde etkilerinin önceden hesaplanmasının önemli olduğu. Akdeniz ve dünyanın çeşitli bölgelerinden gelen yatların çapa ve karmalarının yabancı tur barındırma olasılığının yüksek olduğu, bu bakımdan bölgenin ayrıntılı olarak incelenmesi ve ÇED raporu hazırlanması gerektiği sonucuna varılmıştır.”
KAYNAK: BERİTAN YÜCEL/MUĞLA GAZETESİ